ФІЗИЧНЕ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Фізичне виховання дітей дошкільного віку - систематичний вплив на організм дитини з метою його морфологічного і функціонального вдосконалення, зміцнення здоров'я, формування рухових навичок і фізичних якостей.
У дошкільному дитинстві закладаються основи здоров´я, виховуються основні риси особистості людини. Сім´я, заклади дошкільної освіти мають створити сприятливі умови для оптимального фізичного розвитку дитини, отримання знань про людський організм, опанування санітарно-гігієнічних навичок. Дитина повинна поступово вчитися бути творцем досконалості свого тіла, здоров'я. Міцне здоров'я є запорукою розвитку дитини в інших особистісних аспектах. На цій особливості наголошує народна мудрість: «У здоровому тілі - здоровий дух», - стверджували в античні часи; «Нема щастя без здоров'я» - українське прислів'я.

ЗАВДАННЯ ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ

Головний зміст фізичного виховання полягає в оволодінні дитиною основами фізичної культури:

1. Опанування основ особистої гігієни. Йдеться про охайність, чистоту тіла, одягу, взуття, гігієну приміщення, режим дня (сон, харчування, раціональна організація активної діяльності й відпочинку).
2. Загартовування організму (здійснюють його з використанням природних факторів — сонця, повітря, води).
3. Виконання фізичних вправ, що є головним засобом фізичного виховання.

Завдання фізичного виховання дітей дошкільного віку поділяють на три групи:

1. Оздоровчі завдання.
2. Формування рухових навичок і умінь, виховання фізичних якостей.
3. Виховання у дітей культурно-гігієнічних навичок і вмінь здорового способу життя.

/Files/images/zahodi_2021-2022/fznstruktor/unnamed.jpg

СТРУКТУРА ТА ЗМІСТ ФІЗКУЛЬТУРНОГО ЗАНЯТТЯ

I. Підготовча частина: шикування в колону, шеренгу, повідомлення змісту (створення інтересу до заняття), ходьба звичайна, вправи з ходьби з елементами корегуючої гімнастики, нова вправа з ходьби (якщо), інші вправи з ходьби, вправа на увагу (або після бігу), біг звичайний, новий вид бігу (якщо є), інші вправи з бігу, ходьба звичайна, вправи на відновлення дихання, перешикування на загальнорозвивальні вправи, роздача атрибутів, комплекс загальнорозвивальних вправ, перешикування, збір атрибутів.
II. Основна частина: основні рухи, спортивні вправи, елементи спортивних ігор; рухлива гра великої рухливості.
III. Заключна частина: ходьба у повільному темпі або імітаційні рухи (основні рухи, загальнорозвивальні вправи), гра малої рухливості.
Підсумок заняття.

ФІТБОЛ - необхідний предмет на заняттях з фізичної культури з дітьми дошкільного віку

Одним з сучасних інноваційних засобів фізичного виховання відноситься фітбол - гімнастика. Фітбол, в перекладі з англійської, означає «м'яч для опори», який використовується в оздоровчих цілях. Вправи на м'ячах унікальні за своїм впливом на організм займається і разом з тим викликають великий інтерес як у дітей так і у дорослих. Вони мають оздоровчим ефектом, який підтверджений досвідом роботи спеціалізованих корекційних і реабілітаційних медичних центрів Європи. При виконанні вправ на великих гімнастичних м'ячах важливо звернути увагу на правильну посадку дітей. Дитина повинна сидіти посередині, в центрі м'яча, спина пряма, голова трохи піднята, руки на поясі, ноги впираються в підлогу всією ступнею, ступні паралельні один одному або трохи розведені в сторони, гомілку ноги не стикається з м'ячем, між гомілкою і стегном повинен бути прямий кут. Після того як діти навчилися правильно сидіти на великих м'ячах, можна приступити до виконання вправ.

“Золоті правила” фітбол-гімнастики:

1. Добирати м’яч кожній дитині треба за зростом, так, щоб при посадці на м’яч між тулубом і стегном, стегном і гомілкою, гомілкою і стопою був прямий кут. Правильна посадка передбачає також підведену голову, опущені й розведені плечі, рівне положення хребта, підтягнутий живіт.
2. Перед заняттям з м’ячами слід переконатися, що поряд відсутні гострі предмети, які можуть пошкодити м’яч.
3. Надягати дітям зручний одяг, що не заважає рухам, і неслизьке взуття.
4. Починати з простих вправ і полегшених початкових положень, поступово переходячи до складніших.
5. Жодна вправа не повинна заподіювати біль або завдавати дискомфорту.
6. Уникати швидких і різких рухів, скручувань у шийному і поперекових відділах хребта, інтенсивної напруги м’язів і спини.
7. Під час виконання вправ лежачи на м’ячі не затримувати дихання.
8. Виконуючи на м’ячі вправи, лежачи на животі і лежачи на спині, голова і хребет мають складати одну пряму лінію.
9. При виконанні вправ м’яч не повинен рухатися.
10. Фізичне навантаження за часом має строго дозуватися відповідно до вікових можливостей дітей.
11. Стежити за технікою виконання вправ, дотримувати прийоми страховки і вивчати самостраховку на занятті з м’ячами.
12. На кожному занятті необхідно прагнути до створення позитивного емоційного фону, бадьорого, радісного настрою.
13. Можливе проведення комплексних занять, коли одночасно з виконанням фізичних вправ діти удосконалюють правильне дихання і вимову.
14. Вправи на м’ячах з метою формування комунікативних умінь у дітей можуть виконуватися в парних загальнорозвивальних вправах, рухомих іграх, командних змаганнях.

Займаючись фітбол-аеробікою, діти менше хворіють, у них поліпшується постава, увагу, настрій, з'являється почуття радості і задоволення. На позитивному емоційному тлі швидше і ефективніше проходить процес навчання руховим умінням і навичкам.
Проведення фітбол-гімнастики як інноваційної технології пропонується методичними рекомендаціями «Фізичний розвиток дітей в умовах дошкільного навчального закладу» (лист Міністерства освіти і науки України від 16.08.2010 р. № 1/9 - 563). Така гімнастика включає виконання вправ на великих надувних еластичних м’ячах різного розміру (діаметр м’ячів: для дітей 3-4 років - 45 см; для дітей 5-6 років 50 см; для дітей 7-8 років 55 см). При доборі м’ячів варто звернути увагу на їхній колір, оскільки кольорова гама по різному може впливати на психічний стан і фізіологічні функції організму дитини. Теплий колір (червоний, жовтогарячий) підвищує активність, підсилює збудження центральної нервової системи. Холодний колір (синій, фіолетовий) навпаки заспокоює. Жовтий і зелений кольори сприяють прояву витривалості.
Для уникнення перевтоми дітей під час виконання певної вправи важливо зважати на їх фізіологічні особливості розвитку.
Наприклад, дітям складно утримувати рівновагу на великому м'ячі, тому тривалість виконання вправи, сидячи на м'ячі, має бути: для дітей 3 - 5-ти років не більше 3 - 4 хвилин; для дітей 5 - 7-ми років не більше 5 - 7 хвилин.
Фітбологімнастику можна використовувати в усіх вікових групах. Проводиться вона як з усією групою дітей, так і за підгрупами (5 – 7 дітей) та індивідуально.Підвищує ефективність виконання фізичних вправ на м'ячах використання музичного супроводу, художнього слова та наявність сюжету, яким об'єднані всі рухові дії. Завдяки цьому у дітей підвищується інтерес до виконання фізичних вправ і рухових дій, покращується якість їх виконання та наявність сюжету, яким об'єднані всі рухові дії.

ІМУННА ГІМНАСТИКА

Імунна система влаштована складно, але стратегія її дій проста: розпізнати ворога, мобілізувати сили та знищити його. І поки в організмі дотримується баланс, задуманий природою, ми захищені від багатьох неприємностей.
Дослідження імунної системи показали, що природний механізм, який веде спостереження за імунітетом людиною - це емоції. Позитивні емоції змушують імунну систему підтримувати баланс, переважна корисна мікрофлора загальмовує процеси старіння і не дає розвинутися багатьом патологій. Усілякі палички та коки (приклад, золотистий стафілокок), що живуть в організмі будь-якої людини, вважаються умовно-патогенної флорою. Поки їх колонії не перевищують «критичної маси», вони абсолютно нешкідливі.
Однак якщо захисні функції організму ослаблені в результаті негативних емоцій до того ж людина починає приймати велику кількість ліків, різних «таблетированих» вітамінів, харчових добавок і т. п. ці мікроорганізми починають посилено розмножуватися і негативно впливати на роботу будь-якого органу, наприклад кишечника. Більше 100 трильйонів бактерій мешкають в кишечнику, і їх кількість залишається незмінним. Кількість корисних і шкідливих бактерій збільшується тільки за рахунок витіснення «ворогів», будь-яке відхилення від нормального кількісного і якісного складу кишкової мікрофлори - це вже дисбактеріоз.
Кожна людина народжується з вродженим імунітетом. Набутий імунітет, як вказує назва людина здобуває протягом життя. При народженні її імунна система ще не контактувала із зовнішнім світом, і не має «пам'яті» про різноманітні антигени. Вона навчається реагувати на кожен новий антиген, з яким стикається конкретна людина, і запам'ятовує його, тому придбаний імунітет дуже специфічний. Але системою тренувань формувати імунітет можливо. Ось деякі нескладні вправи:
1. Одна рука на лобі, друга - на потилиці , потримати 1 хв.
2. Пощипувати краєчок вуха зверху – вниз ( тричі ).
3. Легке потирання шкіри за вухом до лінії шийних лімфовузлів ( тричі).
4. Вдихаємо через одну носову порожнину, видихаємо через другу, в одному напрямі та у зворотному почергово тричі.

КОРИСТЬ РАНКОВОЇ ГІМНАСТИКИ

/Files/images/zahodi_2021-2022/fznstruktor/unnamed (1).jpg

Ранкова гімнастика обов'язкова в дитячих садах, школах, а також у санаторіях і лікарнях. Ранкова гімнастика містить в собі кілька гімнастичних вправ, які впливають на всі м'язи тіла. Комплекс вправ ранкової зарядки треба міняти кожні два тижні. За тривалістю вона повинна бути від 10 і до 15 хвилин. Заняття треба проводити в провітреній кімнаті, взимку краще з відкритою кватиркою, влітку краще на свіжому повітрі або на балконі.Одяг не повинний обмежувати рухи і повиний бути легким і зручним, взуття теж повинне відповідати тим же параметрам, або взагалі займатися босим. Під час виконання вправи постійно стежте за диханням, його не можна затримувати, дихаєте рівно і глибоко. Виконуючи вправи в середньому або повільному темпі, стежте за правильним вдихом і видихом повітря. Ранкову зарядку треба закінчувати водними процедурами, а так само можна використовувати методику загартовування: холодним душем, обмиванням або купанням, вибір за вами, як душі буде завгодно. З часом можна збільшувати ранкове навантаження гантелями або збільшенням числу вправ, змінюючи на свій розсуд темп і інтервали для відпочинку. Все навантаження індивідуально для кожного. Регулювати навантаження допоможуть спостереження за самопочуттям. Ранкова гімнастика не повинна бути довгою і стомлюючої, вона повинна сприяти хорошому самопочуттю, настрою і бадьорості.

КОРИСТЬ ГІМНАСТИКИ ПРОБУДЖЕННЯ

Важливою формою фізичного виховання дошкільнят є гімнастика пробудження після денного сну (або денна гімнастика пробудження). Від правильності її проведення залежить фізичний та емоційний стан вихованців у другій половині дня, а відповідно й ефективність освітнього процесу.
Денну гімнастику пробудження можна проводити у двох варіантах:
- на ліжках (або біля них) у спальні;
- у груповій кімнаті або фізкультурній залі.
Краще, коли діти відразу ж після денного сну виконують гімнастику пробудження, лежачи на своїх ліжечках. При цьому подушки й ковдри можна або зовсім забирати, або ж відсунути. Таким чином забезпечується природний, плавний перехід від сну до активної діяльності.
Методика пробудження й тренінгу дітей базується на умовному поділі дошкільників на три групи залежно від особливостей їхнього сну:
- діти, які не сплять удень взагалі («живчики»);
- сплять упівока («партизани»);
- діти, які міцно сплять («ведмежата»).
Така найпростіша класифікація дає педагогові змогу більш індивідуально підійти до процесу пробудження вихованців, не пригнічуючи їхню нервову систему й створюючи максимально комфортний емоційний режим переходу від сну до активної діяльності.
Денна гімнастика пробудження, як і всі форми фізичного виховання дошкільнят за авторською системою, проводиться у формі фізкультурної казки, маленького спектаклю зі своєю сюжетною дією. Можна запропонувати такі ситуаційні міні – ігри: «Соні - просоні», «Їжачки», «Ведмежата - соні», «Лежебоки», «Комашечки», «Сонне царство» тощо.
Зазвичай така індивідуалізована методика пробудження після денного сну передбачає, що процес залучення всіх дітей до рухово – ігрової діяльності займає 5 – 10 хвилин. Перед гімнастикою обов’язково треба добре провітрити приміщення. Свіже повітря у поєднанні з руховими вправами сприяють загартуванню та оздоровленню дитячого організму.
Послідовність залучення дітей до гімнастики.
Чудовим першим імпульсом пробудження є легка мажорна інструментальна музика, яку вихователь вмикає у спальні, використовуючи магнітофон або інші ТЗН. Добрий ефект дає також словесний вступ, своєрідний наспів педагога. Першими включаються в ігрову діяльність ті діти, які не спали, - їм знадобиться хвилина або дві, щоб долучитися до гри й увійти в образ. Через 2 – 3 хв в рухово – ігровий потік вливаються діти, які сторожко спали. Тепер готові прокидатися і «ведмежата».
Особливості вибору вправ.
Проводячи денну гімнастику пробудження, варто пам’ятати таке золоте правило рухового розвитку дитини: у будь – якому вихідному положенні починати вправи слід з найнижчих щодо опори поз із поступовим збільшенням навантаження до максимально високої в цьому положенні пози. Після денного сну небажані пози й вправи зі значним перерозгинанням тіла. Гімнастику чудово доповнять елементи самомасажу. Доречним є і коригувальний масаж стоп.
Методичні прийоми під час денної гімнастики пробудження:
1. Педагог сам показує необхідні рухи на вільному ліжку (попередньо застеливши його покривалом).
2. Один з дітей показує вправи за словесною інструкцією педагога.
3. Вихователь стоячи показує вправи, які діти мають виконати в положенні лежачи на ліжку (при цьому супроводжує показ словесними інструкціями).
Можна також чергувати перелічені методичні прийоми.
Гімнастику можна виконувати не тільки на ліжках, а й між ними. Дуже цікавим є також прийом, коли діти, виконуючи свої сюжетні ролі, взаємодіють одне з одним. Важливу роль під час проведення денної гімнастики пробудження відіграє і створений у спальні ігровий простір.
Пам’ятайте: денна гімнастика пробудження визначає психофізичний стан дітей перед другою половиною дня – їм ще так багато треба зробити!

ПЛОСКОСТОПІСТЬ

ПЛОСКОСТОПІСТЬ - це постуральна деформація, при якій склепіння ноги опускаються, при цьому вся підошва стопи вступає в повний або майже повний контакт із землею. Приблизно 20–30% загального населення має склепіння, яке ніколи не випрямляється.
Плоскостопість - це деформація стопи, при якій вона осідає і стає плоскою.
При цьому виникають і інші зміни стопи: розширюється її передня частина, а п'ята вилазить назовні.Небезпечна плоскостопість тим, що стопа втрачає свою головну функцію - пружинити при ходьбі, бігу або стрибку.
Види плоскостопості.
Залежно від форми і стадії хвороби виділяють такі типи плоскостопості:
1. Слабість зв'язкового апарату - при цьому форма стопи не змінена, але через розтягування зв'язок виникає біль. Він зазвичай дає про себе знати в кінці дня після довгої ходьби. Цей біль проходить після відпочинку.
2. Проста плоскостопість - стопа стає плоскішою. Це добре видно з її внутрішнього боку. Біль стає постійним. Дитина відчуває втому після ходьби.
3. Комбінована плоскостопість - стопа розпластана, а вигинів її не видно. Біль у стопах постійний. Він може поширюватися і на гомілку, й на колінний суглоб. Ходити при цьому дуже неприємно.

Як уникнути плоскостопості?

Не допустити плоскостопості в дітей можна двома способами: давати правильне навантаження на стопи й купувати хороше взуття із супінаторами. Ваш малюк повинен ходити, не розводячи занадто широко носки стоп.Навчити правильно стояти й ходити можна вже з найменшенького віку. Тоді, коли він робить свої перші кроки. Дуже важливо давати правильне навантаження на стопи. Дитина повинна якомога більше рухатися, ходити рівно і тримати поставу.Не менш важливо забезпечити їй хороше взуття. Найкраще взуття для дитини зроблене зі шкіри. Воно на гнучкій підошві й невисоких підборах. Дуже уважно поставтеся до наявності у взутті супінатора - він розташований на внутрішньому боку устілки. Це невелика опуклість, необхідна для підтримки та формування стопи.Звісно, дуже важливо, щоб взуття було хорошої якості й від авторитетного виробника. Але найчастіше покупка такого взуття залежить від розміру кишені батьків. І все ж на дітях економити не варто.Дуже важливо стежити, щоб дівчатка-підлітки не носили каблуків. Відмовтеся від взуття з вузьким носком.

Профілактична гімнастика від плоскостопості.

Під час гри зроби з дитиною декілька простих вправ:
1. Ноги нарізно, носки всередину. Зробіть повороти корпусу вліво і вправо, ставлячи стопи на зовнішній край.
2. Походіть трохи на носках. А тепер походіть на п'ятах.
3. Походіть із підібраними пальцями ніг. А тепер із піднятими пальчиками.
4. Походіть, як клишоногий ведмедик, на зовнішніх краях стоп.
5. Спробуйте підняти з підлоги пальцями ніг який-небудь дрібний предмет.
6. Лежачи на підлозі, покрутіть стопами ніг праворуч і ліворуч, уперед і назад, згинайте й розгинайте пальчики.
7. Запропонуйте дитині під час читання або малювання ставити стопи на зовнішній край.
8. Стопами згрібайте і розгрібайте уявний пісок.
9. Станьте на носочки й переминайтеся з боку в бік.
10. Присядьте, тягнучи ноги по підлозі, пройдіть 30-50 кроків.
Роби ці вправи регулярно, повторюючи по 10 разів. Тоді ви з малюком забудете про плоскостопість назавжди.

/Files/images/разд 1.gif

Кiлькiсть переглядiв: 0

Коментарi