1. Дитина має бути готовою до роботи з логопедом , тому що її свідоме бажання виправити звуки має велике значення
2. При виправленні певного звуку не звертайте увагу на інші спотворені звуки.
3. Матеріал має відпрацьовуватися послідовно, а не вибірково. Пропуски окремих етапів роботи впливають на якість виправлення вад мовлення.
4. Перехід від одного етапу до наступного відбувається тільки при засвоєнні попереднього матеріалу.
5. Кожний виправлений звук необхідно відразу вводити в розмовно-побутове мовлення.
6. Дитина повинна займатися щоденно по 15-20 хвилин, виконувати завдання перед дзеркалом, працювати як над новим, так і попереднім завданням.
7. Активно допомагайте дитині і вимагайте від неї виконання завдань.
8.Виконуйте вдома завдання , які отримує дитина в дошкільному закладі.
1. Розмовляйте з дитиною кожної вільної хвилини.
2. Спонукайте до звуконаслідування, промовляння перших правильних слів.
3. Якомога більше залучайте дітей до ігор, розповідайте казки, розучуйте пісні, загадки, скоромовки, вірші.
4. Ні в якому разі не повторюйте неправильну вимову дитини! Пам'ятайте, що дитині потрібно чути лише правильну мову!
5. Не позбавляйте дитину спілкування з однолітками та старшими дітьми.
6. Не закидайте дитину великою кількістю іграшок. Привчайте бережливо ставитись до іграшок, книжок, картинок.
7. 1. Розмовляйте з дитиною кожної вільної хвилини.
2. Спонукайте до звуконаслідування, промовляння перших правильних слів.
3. Якомога більше залучайте дітей до ігор, розповідайте казки, розучуйте пісні, загадки, скоромовки, вірші.
4. Ні в якому разі не повторюйте неправильну вимову дитини! Пам'ятайте, що дитині потрібно чути лише правильну мову!
5. Не позбавляйте дитину спілкування з однолітками та старшими дітьми.
6. Не закидайте дитину великою кількістю іграшок. Привчайте бережливо ставитись до іграшок, книжок, картинок.
7. Заохочуйте словесну творчість дітей! Спонукайте їх до складання лічилок, чистомовок, загадок, віршів.
8. Уважно ставтесь до запитань вашої дитини! Ваша відповідь повинна бути чіткою, доступною, зрозумілою малюкові.
Спонукайте дитину до запитань!
9. Кожне незрозуміле слово поясніть дитині. Привчайте дітей до вживання слів відповідно літературної норми!
10. Не забувайте доречно вживати прислів'я, приказки, загадки!
11. Виправляйте мову дитини!
Заохочуйте словесну творчість дітей! Спонукайте їх до складання лічилок, чистомовок, загадок, віршів.
8. Уважно ставтесь до запитань вашої дитини! Ваша відповідь повинна бути чіткою, доступною, зрозумілою малюкові.
Спонукайте дитину до запитань!
9. Кожне незрозуміле слово поясніть дитині. Привчайте дітей до вживання слів відповідно літературної норми!
10. Не забувайте доречно вживати прислів'я, приказки, загадки!
11. Виправляйте мову дитини!
Важливо, щоб і батьки, а не тільки педагоги дитячих центрів і логопеди, займалися розвитком мови маляти. Найголовніше для поліпшення мови - це розвиток дрібної моторики, поліпшення роботи органів артикуляційного апарату. Робіть з вашим малюком щодня гімнастику артикуляції, пальчикову гімнастику, грайте в дидактичні ігри або робіть самомасаж (рук, обличчя). При самомасажі можна використовувати різні тренажери, такі як м'ячик "їжачок", каучуковий м'ячик, масажне кільце Су Джок,а також авторські логопедичні зонди.
1. Стимулюйте будь-які прояви активності дитини, радійте кожному вимовленому звуку.
2. Використовуйте різні дидактичні ігри (складання цілого з частин - розрізні картинки, пазли, кубики з картинками, іграшки-вкладиші).
3. Грайте з пальчиками, адже на руках є безліч нервових закінчень, стимулюючи які, ми активізуємо мовну моторну зону в корі головного мозку. Дітям дуже подобаються такі забави: "Це пальчик - бабуся, цей пальчик - дідусь, цей пальчик татко, цей пальчик - ненька, цей пальчик я - ось і вся моя сім'я!" (Візьміть руку малюка в свою і проводите різні рухи під фрази з потішки.)
4. Читайте, розповідайте напам'ять, співайте. До ваших послуг потішки, колискові, лічилки, дитячі віршики і проза.
5. Показуйте, розповідайте, фантазуйте, коментуйте в деталях все, що хочете: чим займається тато на роботі, у що грають діти на майданчиках, які турботи у птаха за вікном і у людей на вулицях, у магазинах і транспорті.
6. Вивчіть з дитиною голоси тварин, їх місця проживання, дізнайтеся, чим вони харчуються.
7. Разучите з малюком відомі віршики про "Сороку-ворону", "Хлопчика-пальчика, який з цим братиком в ліс ходив з цим братиком щі варив з цим братиком кашу їв, а з цим братиком пісні співав", "Ладушки- оладки: ми печемо оладки. Вийшло рівно п'ять: один мамі треба дати, два коту з вусами, два з'їмо ми самі! ".
Батькам слід пам'ятати, що якщо мовленнєвий розвиток дитини значно затримується, і протягом вагітності, пологів або в період раннього розвитку відзначалися деякі відхилення, не варто затягувати зі зверненням до фахівців. Потрібно вчасно провести необхідні дослідження, визначити причини затримок мовного розвитку і надати дитині допомогу. Найактивніший період у розвитку мовлення випадає на перші три роки життя дитини. Часто в більш пізні терміни надолужити згаяне повною мірою вже не вдається.
Використані матеріали журналу "Вихователь-методист дошкільного закладу",
№3, 2012р.
Усім відомо, що підготовлена дитина легше адаптується до школи. Усвідомлюючи це, батьки заздалегідь починають вчити малят читати, лічити, розв'язувати нескладні задачі, а також писати. Але, щоб гарно й швидко писати, треба, крім терплячості та бажання, мати тверду руку. Проте лише дехто має її від народження, а здебільшого це, як і в спорті, досягається завдяки вправам.
Щоб дитина могла вільно оволодіти необхідними для письма навичками, потрібно дотримуватися певної послідовності. Для цього розроблено спеціальну систему вправ, розбиту на десять етапів або кроків. Тож завдяки такій системі роботи у майбутнього першокласника поступово сформуються необхідні для письма навички і, прийшовши до школи, він без особливих труднощів виконуватиме завдання у прописах.
Крок 1. Учимо дитину правильно сидіти
Ø сидіти прямо;
Ø спиратися на спинку стільця;
Ø не спиратися грудьми на стіл;
Ø ноги тримати прямо, з упором на підлогу або підставку (якщо стілець занадто високий);
Ø тулуб і голову тримати рівно;
Ø обидві руки — на столі, при цьому лікті виступають за край столу;
Ø світло при роботі падає зліва (у шульг — справа).
Крок 2. Учимо дитину правильно розміщувати зошит і тримати ручку
Крок 3. Учимо дитину малювати прямі лінії
Крок 4. Учимо дитину малювати паралельні лінії
Крок 5. Учимо дитину малювати півовали
Крок 6.Учимо дитину малювати круги і овали
Крок 7. Учимо дитину малювати зигзаги і прямі
Крок 8. Учимо дитину розрізняти та писати елементидрукованих букв
Крок 9. Учимо дитину писати друковані букви
Крок 10. Учимо дитину писати елементи письмових букв
У процесі творчості дитина розвивається інтелектуально і емоційно, визначає своє ставлення до життя і своє місце в ній, виражає себе і свої почуття, набуває досвід взаємин, удосконалює навички роботи з різними інструментами і матеріалами, вміння володіти тілом, голосом і мовою. Творчість розвиває почуття дітей: дитина відчуває цілу гаму позитивних емоцій - як від процесу діяльності, так і від отриманого результату.До того ж творчість - це і універсальний спосіб зайняти дитину. Що робити малюкові, поки ви стоїте в черзі, їдете в автобусі, готуєте їжу, працюєте, приймаєте гостей, та просто намагаєтеся подивитися улюблений серіал? Все просто: навчіть його майструвати вироби, створювати незвичайні малюнки і речі своїми руками. Результат буде тільки позитивним!
Малювання є найпершим та найбільш емоційним і виразним видом дитячої творчості. Малюючи, дитина робить перші кроки в пізнанні мови живопису - знайомиться з різними способами та найбільш простими техніками малювання.
Ліплення - це один з видів дитячої творчості, що дає можливість дитині моделювати світ і своє уявлення про нього. Займатися ліпленням люблять усі діти: можна ліпити із пластиліну, з пластики, з глини, з тіста.
Аплікацію можна віднести до одного з найулюбленіших занять дітей, причому вона доступна для дітей зовсім маленьких. За допомогою аплікації діти творять новий світ, їм дуже подобається щось вирізати з паперу або тканини, клеїти й розфарбовувати.
Гербарій. Дуже важливо навчити дитину бачити красу та різноманіття природи, використовуючи підручні природні матеріали у дитячій творчості.
Створення виробів з підручних матеріалів демонструє дитині, як зі звичайних предметів зробити незвичайні, оригінальні, цікаві вироби.
Бісероплетіння - цей незвичайний матеріал дає можливість закласти основу формування естетичного сприйняття і художнього смаку у дитини. А також це заняття чудово розвиває дрібну моторику дитячих рук та чинить заспокійливий вплив на дитину.
Орігамі - це традиційне японське мистецтво складання фігурок з паперу, яке зараз підкорило світ. Як вид мистецтва орігамі - ідеальна дидактична гра, що розвиває фантазію та винахідливість, логіку і просторове мислення, уяву та інтелект.
Кожна дитина – потенційна творча особистість. Завдання дорослого - розбудити талант, дати поштовх до розвитку. А це значить, що з раннього віку дитину треба вчити малювати, ліпити, танцювати. І не тільки на спеціально організованих заняттях (у садочку, у гуртках), але і в повсякденному житті.
Тож фантазуйте і творіть разом з дитиною!
1) Перед усім пам’ятайте, що саме вчитель-логопед правильно підбере артикуляційні вправи, які потрібні вашій дитині.
2) Дотримуйтесь певної послідовності у їх виконанні – від простих до більш складних.
3)Спочатку вправи виконуйте у повільному темпі,обов’язково перед дзеркалом.
4)Кожне заняття для дитини має бути цікавим.На перших заняттях можна обмежитися і дворазовим виконанням вправи,головне,щоб вона була виконана правильно,якісно. Потім кількість повторень збільшується до 10-15 разів.
5)Коли дитина навчиться виконувати рухи, відчувати положення органів артикуляційного апарату,дзеркало можна прибрати.
6)Для дітей потрібна зорова опора,тому доречно використовувати картки із зображенням артикуляційних вправ та символи-картки.
7)Позитивно налаштуйте дитину на роботу,наприклад, прочитайте веселий віршик, запропонуйте загадку. Покажіть символ-картку,зверніть увагу на зображення , запитайте про яку артикуляційну вправу подумала дитина дивлячись на символ-картку, а вже потім починайте виконання вправ. Наприклад:
1. Артикуляційна вправа «Жабки» ( на символ-картці зображенні жабки). Запитання: «Про яку артикуляційну вправу ти подумав (ла)?». Відповідь дитини. Дитина уважно слухає віршик, пригадує правильне виконання вправи та виконує її. Аналогічна робота проводиться із наступними вправами.
Жабка їсти захотіла,
враз взялась вона
за діло -
наловила аж сім мух,
тому й рада :
рот - до вух!
Рот трохи відкрити. Посміхнутись, губи розтягнути так, щоб було видно верхні зуби. Утримувати таке положення під лічбу 10-15 секунд.
2. Артикуляційна вправа «Хоботок»
В зоопарку ми були,
там великі є слони.
А маленький Раві
привітався з нами.
Хобот свій він витягав,
«Всім привіт!»- немов казав.
Щоб йому відповісти,
Хоботок зроби і ти.
Краще губи витягай,
Раві швидше привітай.
Витягнути губи сильно вперед,напружити, як при вимовлянні звука У.
3. Артикуляційна вправа «Лопаточка»
Широким я язик зроблю,
на нижню губу покладу.
Гарна вийшла і пласка
моя лопатка з язика.
Жаль, така лопатка
не скопає грядки.
Широкий язик висунути, розслабити, покласти на нижню губу. Слідкувати, щоб язик не дрижав. Утримувати у такому положенні 10-15 секунд.
Мета: формування мовного подиху й правильної звуковимови.
Хід гри:
Дитина стоїть випрямлено, потім встає на коліна, піднімає руки вгору, тягнеться й дивиться на руки — вдих («У жирафи зріст великий...»). Присідає, обхопивши руками коліна й опустивши голову, — видих із вимовою звука ш-ш-ш («...А малий — у мишеняти»).
Потім дитина йде й одночасно вимовляє:
Мишеня й жирафа — друзі,
Пішли разом погуляти.
У жирафи зріст великий,
А малий — у мишеняти.
(Повторити 6—8 разів.)
Мета: розвиток координації та дрібної моторики рук, вплив на центри мовлення, формування акуратності.
Матеріал: фломастери, білий папір, ножиці.
Хід гри:
Ведучий показує, як виготовити сніжинки з аркушів паперу, прорізуючи їх. Після того як діти зроблять багато сніжинок, він говорить, що вони вийшли хоч і різні, але однокольорові. Тут прийшли друзі-фломастери й подарували сніжинкам різнокольорові сукні. Ведучий просить дітей розфарбувати сніжинки. Оскільки сніжинки виходять ажурними, необхідно, щоб папір був міцним.
Рухи із зафарбовування впливають на розвиток дрібної моторики рук.
Мета: формування правильної артикуляції щелеп і колоротової мускулатури в спокої.
Матеріал: дошка («місток») або широка стрічка, маленькі сушки або печиво.
Хід гри:
«Місток»-дошка лежить на підлозі. Дитина йде містком, відкриває рота, висолоплює язик, на кінчик якого ведучий кладе крекер. Пройшовши місток, дитина з'їдає печиво.
Мета: розвиток координації зорового, слухового й моторного аналізаторів, формування правильного мовного подиху.
Матеріал: шнур, стільці.
Хід гри:
Посередині майданчика креслять велике коло або кладуть товстий шнур у формі кола. Усередині кола— «болото». Група дітей розташовується по колу, інші сідають на стільці, розставлені по один бік майданчика. Разом із дітьми, що сидять на стільцях, ведучий декламує:
Розчепіривши зелені лапки,
Доріжкою стрибають жабки.
Ква-ква-ква,
Доріжкою стрибають жабки.
Ква-ква-ква.
Діти, що сидять по колу, підстрибують, зображуючи жаб. По закінченні вірша діти, що сидять на стільцях, плескають у долоні (лякають «жаб»). «Жаби» стрибають у «болото»: перестрибують через межу й сідають навпочіпки, вимовляючи «ква-ква» із глибоким видихом.
Наприкінці гри ведучий просить дітей потягнутися, підвести догори руки, подивитися на них (вдих).
Мета: розвиток фонематичного слуху, розпізнавання звуків у контексті слова й визначення їхнього місця в назві предмета.
Матеріал: коробка з маленькими предметами або картками із зображеними на них предметами, які розташовані так, щоб при називанні в них чувся звук, що відпрацьовується; килимок, 6 коробок: 3 — зелені, З — сині.
Хід гри:
У грі беруть участь кілька дітей. Діти сидять по колу. У центрі кола на килимі лежить коробка з предметами й 6 коробок (зелені — для м'яких звуків, сині — для твердих). На коробках наклеєні букви: п — початок слова, с — середина слова, к — кінець слова.
Діти по черзі входять у коло й вибирають у коробці одну з іграшок (карток). Потім, на прохання ведучого, кожний із дітей підводиться, чітко вимовляє назву своєї іграшки (картки із зображенням предмета) і визначає, де він чує звук, який назвав ведучий: наприкінці, у середині, на початку слова. Після цього визначає його м'якість або твердість і кладе іграшку (картку) до відповідної коробки.
Діти схвалюють або коректують почутий варіант.
Гра «Ласкаве ім'я». Діти стають в коло, в центр якого виходить кожен з них по черзі. Решта дітей за допомогою вихователя називають варіанти ласкавого імені дитини, що знаходиться в центрі круга.
Гра «Хто до нас в гості прийшов?». Сприяє формуванню самоповаги у дітей, розвитку доброзичливого ставлення до інших дітей. Дорослий домовляється з двома-трьома дітьми про те, яких тварин вони будуть зображувати, потім вони по черзі входять у коло, решта дітей повинні здогадатися, який звірок прийшов до них в гості.
«Дракончик ловить свій хвіст» - відмінна комунікативна гра для дітей. Вона сприяє згуртуванню групи. Діти стають «паровозиком», тримаючись за пояс стоїть попереду. Під звуки музики перший учасник (голова дракона) намагається зловити останнього (хвіст дракона), решта міцно тримаються один за одного.
Гра «У пташки болить крильце» формує у дітей любов до оточуючих. Одна дитина зображує хвору пташку, він сумує, лягає на килимок, решта дітей за прикладом вихователя по черзі намагаються втішити її, підтримати ласкавими словами.
Гра «Хто краще розбудить» сприяє прояву своїх почуттів. Одна дитина зображує сплячу кішечку, решта дітей намагаються її розбудити різними ласкавими і ніжними словами і дотиками. Наприкінці гри діти вирішують, чий спосіб розбудити кішечку був найкращим.
Нижче представлені деякі з ігор, що розвивають комунікативні навички:
Гра «Ввічливі слова» навчає поваги та ввічливості. Діти стають в коло і кидають один одному м'яч, вимовляючи ввічливі слова привітання, вибачення, прощання або подяки.
Гра «Подарунок на всіх» розвиває вміння дружити, розуміти і радувати інших. Дітям по черзі дається завдання: «Якщо ти раптом став чарівником, що ти всім нам подаруєш?» Наприкінці гри провести конкурс, чий подарунок найкращий.
Гра «Чарівний букет квітів» вчить помічати позитивні якості інших дітей, робити компліменти, бути уважним, розвиває доброзичливі відносини. На підлозі розстелити шматок зеленої тканини. Це галявина. Чого на ній не вистачає? Квітів. Потрібно прикрасити цю галявинку квітами з пелюсток, кожна пелюстка - це комплімент, добре і ніжне слово будь-якому малюкові. Таким чином, дорослий підводить до думки, що потрібно бути добрим і уважним до оточуючих і прикрашати життя хорошими словами.
1. Індивідуальна робота на один місяць за такими розділами: робота з автоматизації звуків і контроль за ними; робота над дрібною моторикою; подолання лексико-граматичного недорозвинення мови на певній лексичній темі; розвиток зв'язного мовлення. На занятті зі звукової культури мовлення можна кожній дитині запропонувати розібрати слова з тими звуками, які вони виправляють у логопеда.
2. Спостереження за динамікою постановки звуків у дітей. Спостереження за динамікою дозволяє вихователю наочно відстежити динаміку звуковимови всіх мовних дітей групи або конкретної дитини. Спираючись на умовні позначення, педагог пропонує дитині тільки той мовний матеріал, який йому під силу. Вихователю стає легше підібрати вірші до свята (у разі ускладнень допомагає логопед). Виникає менше проблем у заняттях: вихователь знає, яких відповідей він може очікувати від дитини і не прагнути вимагати від останнього неможливих зусиль. Тим самим, у дитини немає боязні відповідати на заняттях, не йде закріплення неправильної вимови тих звуків, які йому ще не під силу. Часом вихователі наполегливо просять повторити слово зі звуком, якого у дитини немає, і починають сердитися, якщо дитина щось робить не так.
3. Спільні рекомендації логопеда і психолога дітям, що входять до складу "групи ризику".
4. Логопедичні пам'ятки та буклети, що випускаються 1 раз на 2 місяці,
на допомогу педагогам і батькам з подолання мовних проблем. Випуск тематичних логопедичних буклетів "Логопедична стежка" та пам'ятки, які допомогли б вихователям і батькам без спеціальної освіти оволодіти навичками логопедичної корекційної допомоги для своїх дітей. Барвисто оформлені буклети привертають увагу не тільки дорослих, але й дітей, які хочуть взяти участь у їх обіграванні.
5. Підбір мовного матеріалу: чистомовок, віршів, завдань і вправ для корекції різних компонентів мовленнєвої діяльності. Вихователь в підборі мовного матеріалу повинен пам'ятати про мовні проблеми кожної дитини. Тому варто підбирати мовний матеріал, який відповідає нормі звуковимови дітей з мовними порушеннями. Рекомендуємо вихователям працювати з готовими друкованими виданнями, радимо використовувати правильну з логопедичної позиції літературу й мовний матеріал.
Основні види організації спільної діяльності логопеда і вихователя
1. Спільне вивчення змісту програми навчання і виховання в спеціальному дошкільному закладі і складання спільного плану роботи.
2. Спільне планування занять вихователя, що забезпечує необхідне закріплення матеріалу в різних видах діяльності дітей.
3. Обговорення результатів спільного вивчення дітей, як під час занять так і в повсякденному житті.
4. Спільна підготовка до всіх дитячих свят (логопед відбирає мовної матеріал, а вихователь закріплює його).
5. Розробка загальних рекомендацій для батьків.
Ла-ла-ла: Алла дівчинка мала.
Ли-ли-ли: В гост ми до неї йшли.
Ло-ло-ло: В Алли тісто підійшло.
Ла-ла-ла: Пирогів вона спекла.
Л’є-л’є-л’є: Чаю Аллочка нал’є.
Лі-лі-лі: Ось лимони на столі.
Лю-лю-лю: Дуже кисле не люблю.
Ло-ло-ло: Снігом землю замело.
Ля-ля-ля: Стала білою земля.
Лі-лі-лі: Ось замети чималі.
Ра-ра-ра: Дуже рада дітвора.
Ар-ар-ар: Ми поїдем в зоопарк.
Ро-ро-ро: Доберемось на метро.
Ру-ру-ру: В зоопарку кенгуру.
Ру-ру-ру: Риє кріт собі нору.
Ру-ру-ру: Заєць обдира кору.
Ра-ра-ра: Закінчилася в нас гра.
Рі-рі-рі: Що ти бачиш угорі?
Рю-рю-рю: Бачу ясную зорю.
Рі-рі-рі: Ще що бачиш угорі?
Ря-ря-ря: Небо синє, як моря.
Рі-рі-рі: Ще що бачиш угорі?
Ри-ри-ри: Там літають комари.
Ра-ра-ра: З комарами мошкара.
Ра-ра-ра: Розбігаймось до утра!
Ічка-ічка-ічка: Ось глибока річка.
Ачка-ачка-ачка: Пливла по річці качка.
Єчки-єчки-єчки: Знесла вона яєчки.
Чат-чат-чат: Навиводить каченят.
Чить-чить-чить: Плавать діточок навчить.
Ічці-ічці-ічці: Попливуть разом по річці.
Вивчаємо щедрівки
Українська щедрівка
Щедрик-ведрик,
Дай вареник,
Щедрик-ведрик,
Сивий веприк.
Із колосочка -
Жита мисочка,
Із снопочка -
Ціла бочка.
Мені - млинець,
Грудочка кашки,
Пару яєць.
Українська щедрівка
Щедрик-ведрик, дайте вареник,
Грудочку кашки, кільце ковбаски.
Коли мало — дайте сало,
Коли донесу — дайте ковбасу.
Горобчик летів, хвостиком вертів,
А ти, дядьку, знай, — копієчку дай!
Українська щедрівка
Щедрик добрий,
Я не згірший,
Дайте млинця,
Котрий більший!
Що щедрушка,
То пампушка,
Що й щедреник,
То й вареник.
Українська щедрівка
Щастя, радості, краси,
Бочку меду Вам в труси.
Щоб не злиплись яйця голі,
Молодичок Вам доволі.
А щоб сало було в хаті,
Кабани хай волохаті
Запетрушать свиноматок,
От і буде Вам достаток!
Українська щедрівка
Щедрий вечір, добрий вечір
Я щедрую у дядька.
Дайте, дядьку, пиріжка.
Як не дасте пиріжка -
Візьму вола за рожка,
Та виведу на меруг,
Та й викрутю кривий руг
Буду волом робити,
Кривим рогом трубити.
Консультація для батьків
"Розвиток дрібної моторики рук у дітей дошкільного віку"
Батьків завжди хвилює питання, як забезпечити повноцінний розвиток дитини і як правильно підготувати його до школи. Вченими доведено, що розвиток руки та розвиток мови і мислення дитини тісно зв'язані між собою.
Розвиток дрібної моторики це один з найважливіших показників інтелектуальної готовності малюка до шкільного навчання. Зазвичай, якщо у дитини добре розвинута дрібна моторика, вона завжди логічно міркує, в неї добре розвинута пам'ять, увага та зв'язна мова. Вчителі завжди відзначають, що першокласники дуже часто відчувають великі труднощі в опануванні навичок в письмі. Письмо - це складний навик, який включає виконання унікальних, координованих рухів руки. Отже техніка письма потребує сумісної злагодженої роботи м'язів кисті та всієї руки, а також розвиненого зорового сприйняття та довільної уваги.
Для повного оволодіння навичками письма необхідно мати певну функціональну зрілість кори головного мозку, у непідготовлених до письма дітей, при недостатньому розвитку дрібної моторики та зорового сприйняття і уваги, як правило, приводить до стану тривоги дитини у школі та негативного ставлення до навчання. Тому в дошкільному віці дуже важливо розвивати механізми, які потім будуть необхідні для оволодіння письмом, створювати умови для постійного накопичення дитиною практичного та рухового розвитку і навичок ручної вмілості.
В дошкільному віці дуже важлиою рахується саме підготовка до письма, а не саме навчання писати, і це повинно починатися задовго до шкільної парти.Батьки, які в певний час починають приділяти належну увагу певним вправам, різноманітним завданням, іграм, що до розвитку дрібної моторики та координації рухів рук, наразі вирішують відразу два питання: по-перше, вони непрямим чином починають впливати в загальному інтелектуальному розвитку малюка, по-друге, вони його до оволодіння навичок письма, які в майбутньому обов'язково допоможуть уникнути різних проблем шкільного навчання.
Основні види розвитку дрібної моторики рук Пальчикова гімнастика ("Пальчикові ігри" - це як завжди, інсценування за допомогою пальців різних римованих казок та історій, виконання багатьох ігор вимагають брати участь обидві руки, що навчає дітей орієнтуванню в поняттях напрямку: «ліворуч», «праворуч», «вниз», «угору» то що. В ході пальчикових ігор малюки повторюють рухи дорослих, тим самим активізують моторику рук, таким чином виробляється уміння керувати своїми рухами, тренування спритності, концентрування уваги на одному з видів діяльності.
Гра "Коники"По дорозі білою, гладкоюСкачуть пальці, як конячки.Цок-цок-цок, цок-цок-цок.Скаче жвавий табунець.(Пальчики "скачуть" по столу в ритмі вірша)
Графічні вправи Завдання "Штрихування" Намалюйте контурну картинку, наприклад, фрукт, або овоч і дайте дитині заштрихувати картинку прямими рівними лініями, не виходячи за її контури.
Завдання "Обведи малюнок" Намалюйте контурну картинку і дайте дитині обвести малюнок точно по лініях, не відриваючи олівець від паперу.
Завдання "З'єднай по точках" Намалюйте контурну картинку пунктирними лініями і дайте дитині з'єднати пунктири (точки) однією суцільною лінією, не відриваючи олівець від паперу.
Завдання "Намалюй фігури" Намалюйте дві геометричні фігури, одну велику, іншу маленьку дайте дитині намалювати всередині великої фігури, що поступово зменшуються фігури, а навколо маленької - поступово збільшуються фігури. Торкатися стінок попередньої фігури можна. Чим більше вийде фігур, тим краще.
Завдання "Намалюй таку ж картинку" Намалюйте будь-яку картинку і дайте дитині повторити ваш малюнок.
Завдання "Дорисуй картинку" Намалюйте ліву половину картинки і дайте дитині домалювати праву половину малюнка.
Завдання "Графічний диктант" Дитині дається наступна інструкція: "Слухай уважно і проводь лінії під диктовку. Одна клітинка вгору, одна клітинка направо, одна клітинка вниз, одна клітинка направо» і т. д. " Візерунки можуть бути різними.
Чим ще можна позайматися з дитиною, щоб розвинути ручну вмілість? · Розминати пальцями пластилін, глину;нанизувати великі і дрібні гудзики, кульки на нитку;грати з мозаїкою, конструктором, кубиками;грати з піском, водою;різати ножицями (аплікація, симетричне вирізування, вирізання різних фігурок)малювати різноманітними матеріалами (олівцем, ручкою, крейдою, аквареллю, кольоровою крейдою, гуашшю)….
Таблиця засвоєння дітьми звуків мови.
Дитина росте та розвивається. Відповідно відбувається розвиток її мовлення. Основними структурними компонентами мовлення є: звуковий склад, словник та граматична будова.
Пам'ятайте, що кожна дитина - індивідуальна, особлива і, відповідно, загальний та мовленнєвий розвиток у різних дітей може мати деякі відмінності. Одні діти у віці 4-5 років вже чітко вимовляють усі звуки нашої мови, а в інших відмічається порушення вимови більшості звуків.
Орієнтовний порядок засвоєння дітьми звуків мови:
ВІК ДИТИНИ | ЗВУКИ МОВИ |
Від 1 до 2 років | А, О, Е, М, П, Б |
Від 2 до 3 років | У, І, И, Т, Д, В, Ф, Г, К, Х, Н, Й |
Від 3 до 4 років | С, З, Ц |
Від 4 до 5 років | Ш, Ж, Ч, Щ |
Від 5 до 6 років | Л, Р |
Як навчити малюка говорити правильно і красиво?
1. Якомога раніше починайте читати малюкові, розповідати йому казки і вірші.
2. Не перекручуйте своє мовлення, тому що малюк Вас наслідує.
3. М'яко виправляйте дитину, якщо чуєте, що вона говорить неправильно.
4. Прагніть правильного і чіткого звучання кожного слова.
5. Грайте в ігри, що розвивають дитяче мовлення.
Навчаємося граючи
Значення гри в логопедичній роботі.
Дидактичні ігри, як адекватний віковим особливостям дітей засіб, використовуються не тільки на корекційних фронтальних і індивідуальних заняттях, на прогулянках, а у всій системі корекційно-виховної роботи з дітьми. Роль логопеда у дидактичній грі подвійна: з однієї сторони він керує пізнавальним процесом, організовує навчання дітей, з іншої - виконує роль учасника гри, партнера, направляє кожну дитину на виконання ігрових дій, а при необхідності дає зразок поведінки у грі. В процесі дидактичної гри логопед розвиває мовленнєву активність дітей, заохочує правильні відповіді на поставлені запитання, виховує витримку.
Розглядаючи питання про роль мовних ігор в логопедичній роботі професор М.Ю. Хватцев вказує, що вони сприяють:
- співдружності педагога з дитиною; - активній увазі до мови;- бажанню оволодіти тими чи іншими мовними навичками;- руйнуванню старих і набуванню нових навичок мовлення;- застосуванню нових мовних навичок у повсякденному житті.
Використання дидактичних ігор в корекційній роботі з дітьми, які мають вади мовлення, дає можливість:
- забезпечити психологічний комфорт на занятті;
- забезпечити розвиток емоційно-вольової сфери дітей, їх морально-вольових якостей;
- активізувати і відновити вищі психічні функції;
- поліпшити слухову увагу і пам'ять, підвищити швидкість запам'ятовування;
- підвищити мовленнєву мотивацію;
- поліпшити мовленнєвий розвиток.
Кумулятивна казка "Киця мура"
Киця-мура, де ти була?
- У бабусі.
- Що робила?
- Миски мила.
Дві помила, дві розбила, баба голову набила.
ТОВЧУ, ТОВЧУ МАК!
Товчу, товчу мак,мак.
За ступою дяк, дяк.
- Чого, дяче, плачеш?
- Мачуха била , їсти не давала.
Тільки дала книш.
- А де ж той книш?
- З’їла миш.
- А де ж тая миш?
- Побігла під піч.
- А де ж тая піч?
- Вода затопила.
- А де ж тая вода?
- Воли випили.
- А де ж тії воли?
- Довбні побили.
МИШКО, МИШКО.
- Мишко, мишко,торохтушка. Де ти була?
- У бабусі.
- Що робила?
- Полотно ткала.
- Що заткала?
- Кусок сала.
- Куди поклала?
- На мисничку.
- Куди впало?
- В помийничку.
- Тут пень, тут криниця. Тут холодная водиця.
СКАЖУ ВАМ БАЙКУ.
Скажу вам байку:
Курив під файку -
На довгім цибуку,
Обпалив собі вушко.
- Де то те вушко?
- На столі лежало.
- Де той стіл?
- Огонь спалив.
- Де той огонь вода загасила.
- Де то та вода?
- Горобчики випили.
- Де то ті горобчики?
- На дереві сиділи.
- Де то те дерево?
- Баба спалила.
- Де то та баба?
- Вилізла на граб.
Граб тріщить, баба верещить.
Дід тягне за вухо.
- Ходи, ходи, старухо!